Kupasan cempaka di bawah tidaklah merangkumi sistem pendidikan secara keseluruhan, tetapi adalah sekadar basic dalam pengajaran dan pembelajaran. Sangat berguna untuk para guru agar kita mampu membentuk generasi Islam yang unggul dan bukan terus jadi pencetak anak-anak bangsa sekular.
“Menuntut ilmu wajib bagi setiap Muslim” [HR Ibnu Adi
dan Baihaqi]
Pendidikan atau proses menuntut ilmu pengetahuan
merupakan teras kepada pembangunan sesebuah masyarakat dan Negara. Allah SWT
mewajibkan setiap Muslim untuk menuntut ilmu dan mendapatkan pelbagai
ilmu yang diperlukannya dalam menjalani kehidupan di atas muka bumi ini.
Pendidikan juga merupakan asas kepada pembentukan satu cara hidup (the way of life)
yang akan memandu dan membezakan umat Islam dengan umat yang lain. Pendidikan
seharusnya mampu membentuk akidah dan intelektual seorang muslim. Justeru, kurikulum
pendidikan di sekolah mestilah berlandaskan Akidah Islamiyyah secara holistik.
Asas pendidikan
Asas pendidikan dalam Islam ialah akidah Islam. Akidah Islam
mesti menjadi tiang dalam penyusunan kurikulum pendidikan, sistem belajar mengajar, kelayakan guru, budaya dan
interaksi antara komponen penyelenggara pendidikan. Dalam Islam,
pendidikan dianggap tidak berhasil apabila pendidikan tersebut gagal
menghasilkan murid-murid yang terikat dengan syariat Islam walaupun murid-murid
tersebut berjaya menguasai ilmu pengetahuan atau cemerlang dalam akademik. Oleh
itu, akidah Islam wajib menjadi dasar kurikulum yang dilaksanakan oleh negara.
Namun begitu, ini tidak bermakna semua ilmu pengetahuan yang
dikembangkan mesti bersumberkan akidah
Islam kerana tidak semua ilmu pengetahuan lahir daripada akidah Islam,
tetapi akidah Islam mesti dijadikan
ukuran penilaian. Ilmu pengetahuan yang bertentangan dengan akidah Islam tidak
boleh dikembangkan dan diajarkan, kecuali untuk dijelaskan kesalahannya. (Muhammad
Ismail Yusanto, 2004)
Tujuan Pendidikan
Membentuk
Keperibadian Islam (Syakhsiyyah
Islamiyah)
Pembentukan syakhsiyyah Islamiyyah haruslah
dilakukan pada semua peringkat pendidikan. Sebelum usia baligh atau ketika
sedang menuju ke usia baligh, murid-murid lebih banyak diberi isi pengajaran
yang mampu meningkatkan ketakwaan kepada Allah SWT. Kemudian, setelah
murid-murid berada pada usia baligh, murid-murid akan dibentuk dengan
peningkatan syakhsiyyah Islamiyyah. Intinya , untuk
memelihara dan meningkatkan ketakwaan
serta keterikatan diri dengan syariat Islam. Untuk memenuhi tujuan ini, guru
mestilah melaksanakan secara tertib tiga langkah ini:
a) Menanamkan akidah Islam dengan kaedah yang merangsang
akal, menggentarkan jiwa dan menyentuh perasaan.
b) Mendorong murid-murid untuk sentiasa membentuk cara
berfikir dan tingkah laku selaras dengan akidah dan syariat Islam yang telah
dibentuk melalui langkah pertama.
c)
Mengembangkan keperibadian melalui fikrah (pemikiran) dengan menyerapkan
tsaqafah Islamiyyah dan
mengamalkannya dalam seluruh aspek kehidupannya dalam rangka melaksanakan
ketaatan kepada Alllah SWT.
Menguasai
Tsaqafah Islam
Pengajaran tsaqafah Islam hendaklah disampaikan
secara bertahap mengikut kesesuaian
dengan tingkat kemampuan dan daya serap murid-murid. Bagi menguasai tsaqafah Islam, ilmu-ilmu berikut
mestilah diterapkan dalam sistem pendidikan:
a)
Bahasa Arab:bacaan, tulisan, nahu (tatabahasa), sharaf,
ilmu balaghah, teks-teks sastera, kamus bahasa dan lain-lain.
b)
Tafidzul Qur’an dan Ulumul Qur’an
c)
Tahfidzul Hadits dan Ulumul Hadits
d)
Akidah Islamiyyah
e)
Fiqih Fardiyah (ibadah, makanan, minuman, pakaian dan munakahat)
f)
Sunnah Nabi
g)
Tafsir
h)
Sirah Nabawiyah
i)
Sejarah Islam
j)
Akhlaq
k)
Ushul Fiqih
l)
Keperibadian islam
m)
Fikrah (pemikiran) Islam
n)
Fikrah (pemikiran) Syariah
o)
Dakwah islamiyyah dan lain-lain
Mengusai
ilmu kehidupan
Ilmu kehidupan
merupakan pengetahuan yang tidak mempunyai kaitan secara langsung dengan
pandangan hidup, dan tidak termasuk dalam perkara yang terlahir daripada akidah
Islam. Namun begitu, ilmu ini mesti berlandaskan pada akidah Islam. Ilmu ini
mesti dimiliki oleh murid-murid bagi memudahkan mereka terjun ke tengah-tengah
masyarakat. Antara ilmu yang diperlukan oleh manusia ialah:
a)
Matematik
b)
Fizik
c)
Biologi
d)
Kimia
e)
Ekonomi
f)
Bahasa
g)
Pendidikan jasmani
h)
Kesenian
i)
Akaun
j)
Komputer dan lain-lain
(Muhammad Ismail Yusanto, 2004)
Thariqah/Kaedah Pengajaran
Kaedah
pengajaran haruslah melalui proses penyampaian (khithab) dan penerimaan (talaqqiy)
fikrah (pemikiran) daripada guru kepada murid-murid. Fikrah (pemikiran) atau
akal merupakan alat utama dalam sesi
pengajaran dan pembelajaran. Akal terdiri daripada empat komponen, iaitu otak,
penginderaan, fakta, dan maklumat yang terkait dengan fakta. Akal, proses
berfikir, dan proses memahami mempunyai makna yang sama, iaitu memindahkan
fakta yang dicerap oleh alat indera ke
dalam otak. Fakta ini kemudian diinterpretasikan dengan maklumat yang berkaitan, maka wujudlah
satu fakta baru. Oleh itu, jika ingin memindahkan fikrah (pemikiran) kepada
orang lain, khususnya dalam sesi
pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas, guru haruslah memindahkan fikrahnya
melalui bahasa yang mudah difahami oleh murid-murid. Fikrah yang ingin
disampaikan mestilah dihubungkan dengan fakta yang boleh dicerap atau pernah
dicerap oleh murid-murid untuk memastikan pemindahan fikrah boleh berlaku.
Sekiranya fikrah (pemikiran) yang ingin
disampaikan tidak dikaitkan dengan fakta lain yang mampu dicerap oleh
murid-murid, seperti kegagalan menjelaskan makna “nikah” tanpa mengaitkan
dengan realiti atau fakta yang berkaitan, maka tidak akan terjadi proses
pemindahan fikrah (pemikiran), tetapi hanyalah pemindahan maklumat sahaja.
Dengan ini, murid-murid hanya menjadi orang yang berilmu, tetapi bukan orang
yang berfikir.
Semasa memindahkan fikrah
(pemikiran) kepada murid-murid, guru mestilah bijak mengaitkan makna atau isi
fikrah dengan penjelasan yang dalam lingkungan murid-murid. Penerangan guru
mestilah berdasarkan realiti dan fakta di sekeliling murid-murid sehingga
murid-murid mampu membentuk fikrah (pemikiran) berdasarkan gambaran yang
diberikan oleh guru. Jika ini berjaya dilakukan oleh seorang guru, maka guru
bukan sekadar berjaya memindahkan maklumat, tetapi berjaya membentuk
murid-murid yang berfikir.
Fakta yang dicerap mestilah fakta
yang dapat diindera melalui mana-mana satu alat indera, sama ada fakta itu
berbentuk objek atau bukan objek. Fakta yang berbentuk objek adalah seperti
pohon yang dapat dilihat melalui alat indera mata, bunyi burung melalui pendengaran
telinga dan kehalusan kain melalui sentuhan tangan. Fakta yang berbentuk bukan
objek pula adalah seperti keberanian, amanah, pengecut dan khianat. Sebagai
contoh, guru mestilah berjaya membuatkan murid-murid memahami bahawa apabila
seorang muslim lari daripada medan perang, maka muslim tersebut dianggap
pengecut.
Fakta yang dapat diindera merupakan
faktor asas dalam aktiviti berfikir. Suatu proses berfikir akan menemui
kegagalan tanpa adanya fakta. Berbeza dengan hal-hal ghaib. Manusia tidak mempunyai
kemampuan untuk merasakan hal-hal ghaib melalui mana-mana pancaindera. Manusia
tidak dapat berfikir melalui pancaindera tentang syurga dan neraka melainkan
melalui al-Quran dan hadis mutawatir.
Dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran di dalam kelas, penyampaian dan penerimaan fikrah (pemikiran)
mestilah melalui empat komponen berfikir tersebut. Jika fakta yang ingin
disampaikan belum pernah dicerap oleh murid-murid, guru mestilah bijak
merancang pengajaran dengan bantuan pelbagai bahan bantu mengajar dan uslub
(teknik) yang mampu membantu murid-murid mencerap fakta tersebut.
Terdapat
pelbagai uslub (teknik) yang boleh digunakan oleh guru dalam melaksanakan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran di dalam kelas. Dalam konteks pendidikan, uslub ialah aktiviti
yang dirancang oleh guru bagi memastikan murid-murid berjaya memahami fikrah
yang ingin disampaikan secara efisyen dan efektif. Oleh itu, guru mestilah
memillih uslub yang bersesuaian dengan potensi murid-muridnya bagi memastikan
uslub yang dipilih dapat membantu pemahaman murid. Antara uslub yang boleh
digunakan ialah berdialog, perbincangan, bercerita, main peranan, penyelesaian
masalah, sumbangsaran, soal jawab dan lain-lain. Kebanyakan uslub ini
memerlukan pelbagai sarana untuk melaksanakannya. Uslub dan sarana boleh
berubah-ubah, berkembang, dipelbagaikan mengikut kesesuaian semasa dan latar
belakang murid-murid. Keberkesanan pengajaran sangat bergantung kepada
kebijakan guru dalam memilih dan merancang uslub dan sarana yang terbaik kepada
murid-murid.
Walaupun teknik chalk and talk sering dianggap tidak sesual lagi pada masa ini,
namun, teknik ini masih diperlukan dalam memenuhi teknik-teknik lain. Guru
masih memerlukan teknik ini semasa menggunakan teknik yang lain. Disebabkan
itu, guru harus bijak mempelbagaikan teknik dan tidak bergantung kepada satu
teknik sahaja dalam satu sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
Penggunaan uslub pengajaran yang
terbaik ialah penggunaan uslub yang mampu mengintensifkan cara berfikir
(aqliyah) yang rasional dalam diri murid-murid kerana cara berfikir rasional
merupakan landasan bagi proses berfikir yang cemerlang di dalam Islam. Dengan
cara berfikir rasional (aqliyah) akan terpecah simpulan besar pada diri
manusia. Dengan cara berfikir ini akan terbentuk pemikiran yang menyeluruh dan
benar tentang alam semesta, manusia, dan kehidupan, iaitu menjawab persoalan
dari manakah kita datang, apakah tujuan kita hidup dan ke manakah kita selepas
kita mati.
Bagi memastikan uslub yang dipilih
mampu mencapai objektif pengajaran, guru haruslah memerhatikan konsep-konsep
berikut:
1.
Guru hendaklah kreatif dalam merancang uslub yang terbaik
dan tidak terikat dengan uslub tertentu sahaja. Seorang guru mestilah
berpotensi mencipta pelbagai sarana dan uslub agar fikrah yang ingin
disampaikan tidak sekadar menjadi maklumat beku dalam diri murid-murid, tetapi
mampu membentuk akidah dan keperibadian Islam dalam diri mereka. Oleh itu, guru
haruslah mengkaji latar belakang dan potensi murid-murid sebelum memilih dan
merancang uslub yang ingin digunakan di dalam kelas.
2.
Uslub yang dipilih oleh guru mestilah mampu merangsang
sekurang-kurangnya satu pancaindera murid-murid (pendengaran, penglihatan,
sentuhan, rasa dan bau) kerana pancaindera mampu mencerap fakta untuk
dipindahkan ke otak. Guru mestilah mampu mendorong murid-murid agar menggunakan
seberapa banyak pancainderanya dalam mencerap fakta. Adalah lebih baik seorang
guru mampu mengadakan fakta tersebut di dalam kelas agar dapat disentuh, dibau,
didengar, dirasa atau dilihat oleh murid-murid. Semakin banyak pancaindera
digunakan, kesimpulan fakta yang ingin dicerap adalah semakin tepat. Namun,
jika guru tidak berupaya untuk mengadakan fakta atau objek maujud itu, guru
hendaklah menggunakan uslub lain yang mampu memberi gambaran yang jelas kepada
murid-murid sehingga mereka berjaya mencerap fakta yang ingin disampaikan.
3.
Guru juga hendaklah menggunakan bahasa yang paling mudah
untuk difahami oleh murid-murid. Penjelasan guru haruslah bermula daripada umum kepada
khusus terutamanya bagi murid-murid sekolah rendah. Dengan kata lain guru
hendaklah menyampaikan asas kepada fakta yang ingin disampaikan sebelum
menyampaikan cabang-cabang yang lebih luas dan mendalam.
`
`
SISTEM PENDIDIKAN INI TIDAK AKAN MENCAPAI MATLAMATNYA SELAGI SISTEM YANG MENAUNGI UMAT HARI INI ADALAH SISTEM SEKULAR. NAMUN, SEBAGAI GURU KITA TIDAK PERLU TUNDUK DENGAN KEBIADAPAN SEKULAR. LETAKKAN KETAKWAAN KITA DALAM MENDIDIK ANAK MURID KITA.JADIKAN ISLAM SEBAGAI SISTEM YANG MENGATUR KITA DALAM APA CARA SEKALIPUN WALAUPUN ORANG AKAN LIHAT KITA SEBAGAI GURU YANG PELIK DAN MELAWAN ARUS
Dalam riwayat al-Imam Ahmad, Nabi s.a.w bersabda:
“Beruntunglah golongan ghuraba` (yang asing atau pelik)”.
Ditanya baginda: “Siapakah mereka yang ghuraba itu wahai Rasulullah?”. Jawab
baginda: “Golongan yang soleh dalam kalangan ramai yang jahat, yang menentang
mereka lebih ramai daripada yang mentaati mereka”. (dinilai sahih oleh Ahmad
Shakir).
~Hidup ini bukan untuk dinilai oleh manusia, tetapi untuk dinilai oleh Allah. Hidup ini bukan untuk mencari redha manusia, tetapi untuk meraih redha Allah~
Tiada ulasan:
Catat Ulasan